onsdag 5 maj 2010

Värre än en hönsmamma

Blev för orolig.
Ringde pappa som följde med ner till hönshuset.
Med ficklampa så dom andra skulle få sova ifred trevade vi oss fram i mörkret till Gittan som ligger i det andra rummet.
Hon är så snäll.
Vi tog ut henne och Elsa var okej.
Såret hade läkts och hon såg okej ut.
Jag har fått lära mig en rejäl läxa.
Om en höna ska ruva spika in henne direkt,
även om man har 10 ruvbås så får dom ändå aldrig vara ifred.
Däremot kom det jordens odör.
Gittan hade bajat i ruvbåset.
Det var bara att jobba fort och ta ut bajet in me nytt hö,Gittan och sedan Elsa som borrade in sig under henne.
Om det inte dyker upp några mer kycklingar dom nästkommande 2 dagarna tar jag bort äggen och så får det räcka för Gittan.
Hon har blivit störd och ruvat för länge stackarn.
Allt är mitt fel men jag har fått lära mej..
Dumma Majsan.(jag alltså)

1 kommentarer:

Kerstin sa...

Underligt, har inte haft det problemet, ibland ligger det två höns i samma rede, men de ruvande har fått vara ifred! Bra att få veta så att jag kan vara uppmärksam på det.
Vilken dramatik hos Dig!
Hoppas att allt "reder" sig!
Kramen*

Skicka en kommentar