måndag 24 maj 2010

Hönshus en dikt av Harry Martinson

Hönsen går tidigt in från dagens plock
De rör sig några varv från hönshusets golv
och ordnar sig efter favörer.
Först när detta är klart
kommer tuppen upp till somnstången
Snart sitter alla i rad och tuppen är där.
Han provsomnar ibland.
Men det blir inte någon ro genast
hönorna trycker sidleds och besvarar
Han måste rätta till dem med näbben och
ett kåckel
Det jämkas och ordnas
En av hönorna försöker minnas den mask
hon fångade senast
Men minnet är redan undansjunket.
På väg genom kvavan
En annan höna minns tydligt hur tuppen var
innan hon somnar in , lite himlande
med slutarlika ögonlock stängande för
världen.

4 kommentarer:

Kerstin sa...

Så fin, den skall jag sätta upp och ha under ögonen!
Kram på Dig lilla "hönsfia"!

majsan sa...

kram kram..=)
Kom precis hem har varit på bondekurs ilångt upp i sverige..Visserligen bara 2 dagar men sådan enorm hemlängtan..

Unknown sa...

Åh, vad fin. Den ska jag skriva ut fint, rama in och sätta upp i hönshuset! :)

/Linus

majsan sa...

heja Linus visst är den fin..=)
Jag har spikat tavlor överallt men det är kul kan man läsa fakta medans man donar..
sen försöker jag tuffa upp Alfred så jag har satt upp en tavla på min favoritbrottare så han ska få lite inspiration..
hoho
vi får se hur det går..

Skicka en kommentar