tisdag 1 november 2011

Tänka om Tänka Rätt

Jag hade ett samtal me min veterinär angående det här med hönornas intensiva äggläggning.Höns idag är så sönderavlade till att producera ägg
vilket gör att många inte blir mer än 3-4 år.

Mina höns är enbart för sällskap och glädje samt kunskap.
Varje dag lär jag mig något nytt.På gott och ont.
Det finns ett sätt att undkomma detta fast det kostar..mer än skjortan..så
jag ska avvakta lite tills jag har råd.
Däremot ska jag aldrig mer bråka med Gittan,Babs,Karin eller någon annan
ruvsugen höna när det är dags.
Inga mer kycklingar dock men dom får vila äggledaren.
Att jag inte tänkt på detta innan..

Sen angående krypen
så har denna uppfinning från England satt mig i helt andra tankebanor och
ritblocket går varmt nu ska ni veta.
Jag har en plan.

2 kommentarer:

Sandra sa...

När hon pratar om höns som inte blir gamla på grund av mycket äggläggande pratar hon nog om hybriderna man ser i äggindustrin. De får lätt äggledarinflammation, värpnöd o annat skit.

De friskaste hönsen jag har för tillfället o alltid haft är min blandrasgrupp. Sällan de går bort innan de hunnit fyllt iaf. 9 år. Majoriteten passerar lätt 10 år och upp till 13, en del har blivit 15. :) Ägg brukar de lägga till o med att de har blivit runt 10-12 år. :) Bubblan är för tillfället en av mina äldsta hönor, en av mina barndomshönor, en hedemorakorsning med lite silke i, dv kochin o något annat. 13 år gammal, halvblind på ena ögat (starr) ... Ser ut som en riktig gammal kärring. Men ägg kommer det under ibland under vår o sommartiden än. :D

majsan sa...

ÅÅÅÅÅÅhhhh vad underbart..
Det är ju så jag vill ha det..
Måste hinna få njuta av hönorna än att bara känna sorg för deras korta liv ju..=(

Men blandraser blir det händanefter..
Har du några??..=))

/Majsan

Skicka en kommentar