fredag 31 december 2010

Röda rummet..

Då vare dags igen.Jag tror det vilar en förbannelse över mig eller något..
När jag kommer ner i morse ligger Alfred under ruvbåsen.Jag trodde han var död.
Kammen var nerblodad.Det som sätter spiken i kistan den här ggn var att det var Steve som var skurken.Alfred är så chokad och rädd.Jag fattar ingenting.
Steve har inte visat några som helst dominanta tecken och allra minst på Alfred.
Nu har jag spärrat av halva hönshuset och mina gammelhönor är i samma rum som Alfred nu.
Härlig start på året..

4 kommentarer:

Fru Purjo sa...

När ungtupparna gör upp om rangordningen så blir det rörigt och blodiga hönskammar ett tag. Men det brukar lugna ner sig rätt så snart...ett par dagar så är allt som vanligt igen....bara en ny rankingordning.

Nu vet jag ju itne hur illa dina tuppar slåss, men stannar det vid att blodiga kammar så är det nog ingen fara utan du kan låta dem gör upp om platsen som högsta tupp i hönsgården. Rangordningen är viktig för dem och när den väl är bestämd så lugnar de ner sig. Men de kanske slåss värre än så??

Just nu har vi samma i vårt hönshus. I går var det två tuppar som hade lite blod på kragen....men idag är det lugnt igen.

majsan sa...

Jag fösökte släppa ihop dom igen och låta "naturen" ha sin gång.Men Alfred han försvarar sig inte äns..Jag har inte hjärta att ha ihjäl en frisk gammal tupp för dena rangordning som dom har.När pappa och mamma kommer hem så ska pappa hjälpa mig att bygga klart.
Till sommaren så flyttar Alfred och hans gammelhönor till min vedbod.Märsta får ett eget hus och Steve får ta över eggeby..

Kerstin sa...

Kär Du!
Mitt problem också, och det blev tyvärr långvarigt!
Har en liten"etta" åt "storebror" där han får vara med en an hönorna när jag inte är i närheten,
"Silke" som är den dominanta tar fortfarande för sig då han kommer åt!
Tuppar är svårt, beror nog lite på ras oxå tror jag!
Vi får kämpa på!

Fru Purjo sa...

Olika raser och även olika tuppar är nog mer eller mindre stritsbenägna. Vi har Hedemora och de verkar rätt så lugna...i alla fall de vi har just nu....hoppas det fortsätter så.

Skicka en kommentar