tisdag 31 augusti 2010

Out of time



Gunnel fick något som heter "stopp i krävan".Det brukar kunna ordna upp sig med massage ev.olja som man ger i näbben.Men eftersom Gunnel var en unghöna så brukar dom få det svårare att klara upp det.Min läkare sa att man kunde ge avslagen coca-cola samt majsvälling men jag hann inte göra det.Hon somnade in i min famn.
Krävan sitter under strupen och är oftast full på kvällarna då dom tömmer den.
På morgonen ska det vara tom men ibland kan det bli stopp om dom fått i sig för mycket, eller kanske ett hårt korn som fastnat.
Nu blir det inga mer hårda korn utan vi håller oss till krossat hädanefter.
För säkerhets skull så att säga..

4 kommentarer:

Fru Purjo sa...

Stackars liten höna...och stackars dig :(

Kerstin sa...

Oh, kära Du, krävstopp har jag haft på en av mina små hönor, jag kämpade men det luykades inte heller!
Vi tror att anledningen var hel havre, slut med det, bara krossad som gäller nu!
Jättesorgligt när man blir av med en liten"fjäderboll", men som Du skriver livet måste gå vidare, Du har fler som är beroende av Dig!!
Var hos astmasköterskan i går, hon trodde att jag kunde vara allergisk mot HÖNS!
Ar ju astmasjuk men, höns!??
har Du hört talas om det?
Kramen på Dig och alla Dina vänner*

Kerstin sa...

Har just läst "sagan om det röda hönskvalstret",
Och jag säger bara:BRA JOBBAT, JAG FÖRSTÅR DIG!
jag bär "storebror" fram och åter flera ggr/dag för att freda honom från brorsan "Silke" som inte tål honom och inte unnar honom några hönor!
Ändå borde väl 10 hönor räcka till för två tuppar, eller?
Kram igen*

majsan sa...

nääää..va tråkigt men astma mot hönor har aldrig hört.
Jag som praktisk taget går barfota i hönshuset.
Jag har nu 16 tanter.Alfred Lilla Steve och nu Märsta och Fredde som är tuppar.
Vi får se hur det går.Annars bygger jag ett till hus åt dom..
Kram Majsan

Skicka en kommentar